Tidlig varsling redder liv

Røykvarsleren er hjemmets viktigste livredder ved brann. Hvordan skal du håndtere de og hvordan skal de vedlikeholdes? Test røykvarslerne og bytt batteri på Røykvarslerdagen 1.desember.

Husk å bytte batteri 1.desember

1. desember er Røykvarslerdagen. Kampanjen er et samarbeid mellom DSB, Brannvernforeningen, Gjensidige, samt Det lokale eltilsyn og brann- og redningsvesen rundt om i landet. Oppfordringen er å bruke dagen til å teste røykvarslerne og bytte batteri ved behov.

– Ved brann handler det om minutter og sekunder. Tidlig varsling øker sjansen for at du og familien din kommer dere ut i tide. Derfor er det viktig at du velger riktig type røykvarslere, henger de opp på de rette stedene, og jevnlig ser til at de fungerer sier, administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Alle branner starter i det små, men de fleste slokkes heldigvis før de blir for store. Skulle det verste skje – er det viktig at røykvarslerne virker, og at man vet hva man skal gjøre.

Brannvernforeningen anbefaler at du tester røykvarsleren minst en gang per måned, og hver gang du har vært bortreist over lengre tid. På nyere røykvarslere skal det være tilstrekkelig å teste ved å holde inne testknappen i noen sekunder. Du behøver normalt ikke teste med røyk.

Bytt batteri ved behov, gjerne en gang i året. De fleste røykvarslere avgir korte pip når batteriet begynner å bli dårlig. Du må da skifte batteri så snart som mulig. Et alternativ er å montere røykvarslere som kobles til strømnettet. Dette er påkrevd i nye boliger.

Røykvarslere bør rengjøres minst en gang i året. Bruk en støvsuger på svak styrke. Vær forsiktig så du ikke skader elektronikken.

Som alle andre apparater, har røykvarslere begrenset levetid. Over tid fylles røykvarslerne av støv og fett, og tekniske komponenter kan bli svekket eller slutte å fungere. Vi anbefaler at røykvarslerne byttes ut minimum hvert tiende år.

røykvarslerdagen.no finner du nyttig informasjon om tiltak som bedrer brannsikkerheten.

Sist oppdatert: 29.11.2021
Publisert: 29.11.2021