Gjensidigestiftelsen får Samfunnssikkerhetsprisen

Samfunnssikkerherhetsprisen 2021 er tildelt Gjensidigestiftelsen for sin støtte til aktiviteter som styrker samfunnssikkerheten og bidrar til å gjøre frivillig arbeid mulig.

Frivilligheten er en bærebjelke i den norske redningstjenesten, sa direktør Aarsæther under utdelingen av prisen. Foto: DSB

Gjennom flere år har Gjensidigestiftelsen vært en betydelig økonomisk bidragsyter til en rekke små og store tiltak som bidrar til å styre samfunnssikkerheten. Gjensidigestiftelsen deler hvert år rundt 240 millioner til prosjekter over hele landet innenfor områdene helse og trygghet. I 2021 har prisvinneren blant annet gitt en gave på 54 millioner kroner for å styre den frivillige delen av redningstjenesten.

Den økonomiske støtten fra prisvinneren bidrar til at frivillige organisasjoner, myndigheter og private aktører finner sammen og forsterker hverandres tiltak. Et slikt samspill har stor effekt til å forebygge og håndtere et bredt spekter av mulige hendelser.

Enstemmig jury

Samfunnssikkerhetsprisen deles ut av en samstemt jury. Juryen ledes av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og består også av Næringslivets sikkerhetsorganisasjon, Frivillige organisasjoners redningsfaglige forum og fylkesberedskapssjefene.

Samfunnssikkerhetsprisen ble utdelt første gang i 2012. Tidligere vinnere:

• 2020: Norske Kvinners Sanitetsforening
  • 2019: Lillehammer kommune