Skogbrannfare i store deler av Sør-Norge

De siste ukene er det meldt om skogbranner over hele Sør-Norge. Skogbrannfareindeksen viser at det er fare for skogbrann i store områder, og skogbrannhelikopter er satt i beredskap flere steder.

Det er fare for skogbrann over store deler av landet nå. Foto: Shutterstock

Skogbrannsesongen er for alvor i gang. I april har brannvesenet måtte rykke ut til et høyt antall skogbranner over hele Sør-Norge. Tirsdag 26. april brenner det kraftig i terrenget på Espeland i Bergen, hvor to skogbrannhelikoptre bistår i slokkearbeidet. Fredag 22. april ble det meldt om skogbrann på Tryvann i Oslo, hvor brannen spredte seg over et område på åtte mål, mens brannvesenet i Agder rykket ut til over 20 gress- og krattbranner i løpet av bare en uke. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har satt skogbrannhelikopter i beredskap både i Sauda og Torp.

Flere steder i landet er farenivået hevet til oransje nivå, som er det nest høyeste nivået på skogbrannfareindeksen hos Meteorologisk institutt. Brannvernforeningen ber alle utvise stor forsiktighet ved ferdsel i naturen akkurat nå.

– Etter lange perioder uten betydelig nedbør er det knusktørt i bakken. Nå er det svært viktig at man respekterer det generelle bålforbudet, følger med på skogbrannvarslet og gjør seg kjent med lokale bestemmelser, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Brannvernforeningen.

I perioder uten nedbør øker skogbrannfaren raskt, og spesielt tidlig på våren før gresset blir grønt kan brannfaren være ekstrem. Det generelle bålforbudet gjelder i hele Norge mellom 15. april og 15. september, og ved spesielt stor brannfare kan kommunene innføre totalforbud mot å gjøre opp ild i naturen.

– Det er alltid den som antenner ilden som er ansvarlig for at det er trygt mens det brenner, og at det er skikkelig slokket før man forlater stedet. Dersom du er usikker på om det er trygt å gjøre opp ild, la heller være, avslutter Søtorp.

Skogbrannvett-reglene

1. Gjør deg kjent med skogbrannvarselet og lokale forbud før du gjør opp ild.
  2. Gjør trygge bålvalg, unngå brannfarlig terreng og ta hensyn til vindforhold.
  3. Vær forsiktig når du gjør opp ild i naturen, selv på korte turer.
  4. La aldri bålet være alene.
  5. Husk at et bål kan gi gnister, glør og ulmende røtter under bakken, selv når du tror ilden er slokket.
  6. Varsle i tide. Vit alltid hvor du er, og ring nødnummer 110 ved ild ute av kontroll.
  7. Det er ingen skam å droppe grillpølsa; spis maten kald om nødvendig.

Sist oppdatert: 27.04.2022
Publisert: 27.04.2022