Hvordan kan teknologi heve brannsikkerheten?

Det forsøker årets Brannvernkonferanse å svare på. Administrerende direktør Rolf Søtorp åpnet Brannvernkonferansen med å trekke paralleller tilbake til da vektere voktet byene og hvordan teknologi har bidratt til bedre brannsikkerhet også historisk. Da røykvarslerne kom, utgjorde de et viktig teknologisk fremskritt. I dag kan avanserte 3D-tegneprogram og sensorteknologi heve brannsikkerheten.

Administrerende direktør Rolf Søtorp åpnet Brannvernkonferansen. Foto: Brannvernforeningen, Cornelia Koppang Henriksen.

Etter to år hvor lite har vært som normalt, er årets Brannvernkonferanse en etterlengtet fysisk møteplass. Konferansen holdes på Gardermoen 9. og 10. mai, og setter fokus på teknologi og brannsikkerhet.

For hvordan kan teknologi gi oss brannsikre og bærekraftige bygg i en mer hybrid hverdag? I dag har vi blant annet hørt Fredrik Hiort fra BRIAB fortelle hvordan bruk av BIM kan bedre brannsikkerheten i byggefasen, mens Geir Drangsholt fra Safezone illustrerte hvordan brannsimulering kan dokumentere brannsikkerheten i både nye og eksisterende bygg. Midtveis på dag en fikk vi en frisk debatt om brannstatistikk og hvorfor vi ikke har mer kunnskap om branner, hvor debattdeltakere fra DSB, brannvesenet og politiet inntok scenen. Dagens siste innlegg var det Øystein Pettersen som stod for, da han serverte oss sine tanker om hvordan vi angriper dagen, og om bevissthet rundt de verdiene som er viktige for oss.

På konferansens andre og siste dag kommer Mai Anh Thị Lê fra Statsbygg for å presentere digitale tvillinger, Tore Nordahl fra PiD Solutions deler sine tanker om hvorvidt teknologi krever bedre samarbeid mellom eier og bruker, og det blir en ny debatt hvor vi stiller spørsmålet «hvor er byggetilsynet?».

– Programmet for årets konferanse belyser problemstillinger som har blitt mer aktuelle i en hybrid hverdag, og som vil bli enda mer aktuelle i fremtiden. Foredragsholderne er ledende på området, og vi ser frem til gode innlegg og diskusjoner, sier rådgiver Tom Erik Galambos i Brannvernforeningen.

Line Hamre er årets konferansier.
Mandagens debatt på Brannvernkonferansen handlet om hvorfor har vi ikke mer kunnskap om branner. Debattdeltakerne var fra DSB, brannvesenet og politiet.
Fredrik Hiort fra BRIAB om hvordan bruk av BIM kan bedre brannsikkerheten i byggefasen.

Sist oppdatert: 09.05.2022
Publisert: 09.05.2022