Informasjon til brannvesenet - Brannvernuka

Hvert år arrangeres Brannvernuka i uke 38. Det er ikke tilfeldig at Brannvernuka arrangeres om høsten: Da går vi inn i den årstiden der antall boligbranner vanligvis øker. Folk trenger en påminnelse om brannsikkerhet før vi skrur på varme og belysning, tenner levende lys og fyrer i ovnen.

Årets Brannvernuke er i uke 38. Fra 14. - 20. september.

Åpen brannstasjon?

På grunn av den pågående koronapandemien, jobber vi med å utvikle materiell og aktiviteter som ikke krever fysiske besøk i år.

Samtidig vet vi at det er store forskjeller på både smittesituasjon og størrelser på brannvesen lokalt i Norge. Det enkelte brannvesen må derfor selv vurdere hvilke type aktiviteter som kan gjennomføres basert på lokale ressurser og smittesituasjonen. Dette må eventuelt planlegges lokalt, og gjøres i tråd med gjeldende smittevernregler.

Planlagt aktivitet i Brannvernuka 2020

Poster på sosiale medier
Det vil bli laget 1 informasjonsfilmer som sendes ut til alle brannvesen i forkant av uke 38. I tillegg til filmene skal vi lage en infopost som påmeldte brannvesen vil få tilgang til på forhånd. Tema for postene til sosiale medier vil være «brannøvelse hjemme.»

Facebook-arrangement
I starten av september ble det opprettet et Facebook-arrangement som heter "Ha brannøvelse hjemme i uke 38!" Her kan folk trykke "skal" slik at de får en påminnelse når det nærmer seg. I arrangementet vil det bli delt relevant informasjon om hvordan en brannøvelse kan gjennomføres. Se arrangementet her: https://www.facebook.com/events/671459800246972/

Livesending lørdag i Brannvernuka
Lørdag 19. september kl. 11.00 er det livesending med Brannbamsen Bjørnis på Facebook og YouTube. Her vil det sendes live fra Trøndelag brann- og redning hvor Bjørnis blir gjennomgangsfigur, også vil det være innslag fra ulike brannvesen rundt om i landet.

Sist oppdatert: 07.09.2020